Een lopersknie oplossen in 1, 2, 3

Een lopersknie of het iliotibiale bandsyndroom is een blessure die vaak voorkomt bij lopers. Wanneer je een lopersknie hebt voel je pijn aan de buitenkant van je knie. In sommige gevallen heb je alleen maar last tijdens het lopen, maar soms kan je ook nog na het lopen last ervaren. 

De pijn wordt veroorzaakt door een pees die extra onder spanning komt te staan en voor extra wrijving zorgt.

Je doet het best even rustiger aan zodat de pees de tijd heeft om te herstellen. Ideaal is om je bezig te houden met een andere sport die de knie minder belast. Zo blijf je fit. Of doe het even rustiger aan in de sport die je doet. Hieronder een paar ideale oefeningen die je zullen helpen om van een lopersknie af te geraken.

1. Krachtoefeningen: 

  •   Glute bridge met rekker: ga op je rug liggen met een weerstandsband rond je benen (net boven je knieën). Zet je schouders vast op de grond en buig je knieën. Duw je heupen naar boven tot je lichaam een rechte lijn vormt. Wanneer je op het hoogste punt bent open je je knieeën zodat er een spanning op de rekker ontstaat. Laat je daarna terug zakken en herhaal dit tot 10 keer. Span gedurende de oefening je buik en bilspieren op.

  • Squats: sta recht met je voeten op heupbreedte. Maak een squat beweging door je zitvlak naar achter te brengen en door je knieën te buigen. Zorg de je een neutrale rug hebt en je borst vooruit duwt. Herhaal dit 10 keer.

  •  Lunges: sta recht en zet met je rechter voet een grote stap naar voor. Laat de linker knie richting de grond zakken. Hierdoor ontstaat er een hoek van 90° tussen zowel de linker als de rechter knie. Zorg dat de linker knie de grond net niet raakt. Duw je rechter voet af zodat je weer recht staat. Wissel van kant en herhaal dit 10 keer per kant.

2. Stretchoefeningen: ook stretchen is belangrijk bij een lopersknie. Dit zorgt ervoor dat er minder spanning op de iliotibiale band komt te staan. Hieronder twee goede stretchoefeningen bij een lopersknie.

  • Seated glute stretch:

  • Knee to opposite shoulder stretch:

 3. Foamrolling: maak de buitenkant van je bovenbeen los. Gebruik hiervoor een foamroller. Rol van je knie naar je heup. Telkens in de richting van je hart.


Gaat de pijn niet over of zit je met vragen? 

Een lopersknie oplossen in 1, 2, 3

Verslag Everesting Challenge

26x Coll de Rates voor het goede doel. Sebert Penen (co-founder) deelt zijn ervaring met jou.

Lees meer

4 redenen waarom je pull ups zou moeten doen

Lees meer

5 redenen waarom werken met een personal coach de moeite waard is

Lees meer

Do's en don'ts bij inspanningstesten

Waarom en wanneer doe je best een inspanningstest? We geven je de beste tips mee.

Lees meer

Meer dan 1 Belg op de 3 komt bij tijdens de lockdown

Uit een enquête die werd afgenomen bij 1000 Belgen blijkt dat maar liefst 35% van de bevraagden is bijgekomen tijdens de lockdown.

Lees meer

Startgids: Waarom krachttraining voor fietsers?

Simpele krachttraining kan heel wat negatieve effecten van langdurig in het zadel zitten verhelpen. Hier zijn alvast enkele nuttige tips om de winterperiode in te gaan.

Lees meer

Haal meer uit jouw app met Personal. PRO !

Activeer Personal. PRO en krijg in jouw applicatie toegang tot een compleet kant-en-klare online oplossing voor thuis: een uitgebreide database met trainingsplannen, mindfulness apps, livestream workouts, challenges, voedingsplannen en nog veel meer!

Lees meer

Train je rijk!

Personal. introduceert met PBC (Personal. Benefit Coins) zijn eigen virtuele munt. Klanten bij Personal. kunnen coins verdienen en opsparen om uiteindelijk extra diensten aan te kopen.

Lees meer

'Zeker Sporten' maakt je sportambitie waar

De 24u/24u verzekering voor sport binnen en buiten onze praktijk.

Lees meer

Ingeschreven voor een loopevenement? Tref de nodige voorbereidingen!

Hoe bereid ik me best voor op een loopevenement zoals de Antwerp 10 miles?

Lees meer

Het belang van een fietspositie op maat

Heb je klachten op de fiets? Dan is dit niet normaal. Lees hier meer over het optimaliseren van jouw fietspositie.

Lees meer

Een burn-out door je sportapp

Beginnende sporters branden zich meer en meer op door het gebruik van sportapps. De technologie schiet vaak tekort als het aankomt op persoonlijk advies.

Lees meer

Streetstepper: getest en goedgekeurd!

Lopen zonder impact en tal van gezondheidsvoordelen? Wij gingen de test aan voor jullie!

Lees meer

Zin en onzin bij training met hartslag

Over trainen met hartslag wordt veel geschreven en beweerd. Is het wenselijk of onnodig... en wat houden de verschillende trainingszones in? In a nutshell...

Lees meer

Sports in Business: Cargill Europe Team Event

Topexecutives van Cargill, marktleider in productie van voedingsmiddeleningrediënten beleefden op 10/06 een uitzonderlijke sportieve break in Mechelen.

Lees meer

Equi-training: The horse an athlete, the rider an athlete

Het eerste integrale begeleidingscentrum voor paard en ruiter in België.

Lees meer

Core-stability training voor een beter golfspel?

Golf is hot! Maar wist je dat je door de juiste core-stability oefeningen jouw eigen prestatieniveau kan verhogen?

Lees meer

Giftrunners: Het online platform dat je beloont bij het fit worden.

Verdien unieke kortingen, gratis producten en topvoordelen als je je sportieve doelen behaalt.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x